FSDHTH

Utmana dig själv.

Skärp dig, fokusera helt och hållet på det du gör.

[Fokus Skärp Dig Håll Tyst Helg]

Vi växlar mellan att utmana kroppen och skärpa till oss.

Vi vässar den slöa eggen i vårt utegym och i novemberskogen .

Vi håller oss i tystnaden i Dojon, sittande på kudde, pall eller stol.

Vi söker skärpan i andningen och en fokuserad närvaro i vår egen kropp.

 

MEN, och detta är viktigt, alla kör inte samma mängd eller tyngd på träningen.

Alla sitter inte lika många timmar i fokuserad närvaro på en kudde.

Idén är du får hjälp att utmana dig själv långt förbi mot vad du skulle klarat själv. Men inte till priset av överbelastningsskador av den fysiska träningen eller att tappa verklighetsuppfattningen under mer stilla fokusövningarna.

 

I början på kursen tar vi reda på var du står just nu, vilken erfarenhet du har och var du tror din gräns är. Vi strävar inte efter något resultat,eller att klara ett visst antal timmar i absolut stillhet.

Vi tränar på att gå emot vår inbyggda bekvämlighet och rädsla för fysisk och psykisk smärta.

I en tid och ett samhälle där lycka i ofokuserade njutningar, mys och trivsel står högt i kurs. Där det finns enorma möjligheter att stilla sin smärta, i dess olika former, dygnet runt, så provar vi något annat.

Det är inte något bättre men det är ovanligare. Vi söker inte smärtan men när och om den kommer så väljer vi först att vara kvar och inte fly. Sen får vi se!

 

Vi lever enkelt , lagar maten själv eller tillsammans.

Vi är tysta under stora delar av tiden.

Vi går upp tidigt.

Fokuserade rörelser - är ofta Yogaliknande

 

Sitta och hålla Fokus - är väl vad en del kallar meditation 

 

Old School  - är grundläggande slag o sparktekniker och ett enkelt lite rått och effektivt självförsvar

 

Mental träning  - är att i liggande eller sittande position försätta sig i ett autohypnotiskt tillstånd och där försöka inplantera positiva tillstånd och ”minnen av framtiden”

 

Djupavslappning - är vad det låter som ett sätt att suggerera fram ett tillstånd av djup avslappning och vila

i gränslandet mot sömn.

"Vi försöker ta oss bort från gamla begrepp som vi ibland inte vet vad dom betyder"

Platsen: Orrabackens

 

Ni droppar in under fredag eftermiddag. 

Hittar er sovplats.

Komfortabelt hus

Mindre komfortabelt men skön madrass i Dojon  

På madrass med utetemperatur i ladan      

Coolaste platserna i Härbret, madrass utetemperatur   

 

6 platser i tre dubbelrum.

6 platser

4 platser

2 platser

Kostnad: 3600:-

Anmälan och mer info

18.00-19.00      

Kvällsmat , soppa med nybakat bröd.

Kaffe och paj 

Fredag:

Ungefärligt schema:

19.00-20.00

Budo inspirerad träning

Old School

Dojo

20.15-20.45

Hård fysträning        

Utegym

21.15

22.oo

Mental träning

Djupavslappning

Kvällste

Kura framför lägereld 

eller sittande i Dojo

06.00

Väckning

Sitt stilla, gå lugnt

Lördag:

07.30

08.30

10.30

11.15

12.30

14.30

Frukost

Vi går till toppen

Fokuserade rörelser

Vi flyger ner

Utegym eller sitta stilla, eller först utegym sen sitta stilla

Fokuserat arbete

Sopplunch, vila

Utegym eller sitta stilla

15.00

Old school

16.15

Te i Dojo

16.45

Mental träning, djupavslappning

17.30

Bastu, bada balja eller Ljusnan

19.30

Grillmiddag

21.30

Fackelnatt

Träning eller gående i fackelsken

24.00

Släcker vi

Skärmavbild 2022-09-22 kl. 14.26_edited.jpg
Skärmavbild 2022-09-22 kl. 14.27_edited.jpg
IMG_2896_edited.jpg
Skärmavbild 2022-09-22 kl. 14.29_edited.jpg

Söndag:

Väckning

Möter morgonen i dojo

06.30

08.00

09-12

12-12.30

13.00

14.00

Frukost

Individuellt val, växlar mellan fys ute, sitta i fokus,gå lugnt, fokuserade rörelser i Dojo. Sömlösa övergångar från en form till nästa där vi hela tiden försöker bli mer skärpta och närvarande. Och att rörelserna ”finns med” i stillheten  , och det stilla samlade förs in i rörelserna. Hur mycket var och en vill utmana sig i att vara stilla fastän kroppen och smärtorna ropar efter rörelse eller hur mycket vi vill pressa vår kropp mot gränsen av vad vi klarar när den säger att nu måste den vila, det väljer

var och en själv. Men tanken är att vi hela tiden upplever att vi fortsätter öva. När vi inte klarar mer slutar vi inte, vi byter form.

Mental träning

Djupavslappning

Lunch

Avslutning

Tillbaka mot civilisationen